split-grade printing
Er is een techniek dat split-grade printing heet. Hierbij kan je je foto met meerdere multigrade filters belichten of doordrukken en tegenhouden.
Filters zijn te verkrijgen in een doos met gradatie #00 tot gradatie #5.
Om te beginnen moet je begrijpen dat een hoge #5-gradatiefilter de belichting van een laag #1-gradatiefilter beïnvloed en omgekeerd. Het is een misvatting dat een #5-gradatiefilter geen invloed heeft op de hooglichten en dat een #1-gradatiefilter geen invloed heeft op de schaduwen.
Kies op jouw eerste teststrip een gebied van de afbeelding dat de middentonen vertegenwoordigt.
Begin met gradatiefilter #1 als laagfilter. Probeer het gebruik van gradatiefilter #0 te vermijden, omdat je daarmee nergens in jouw afdruk heldere witte tinten krijgt. Maak een teststrip met gradatie #1-filter in stappen van een halve stop met behulp van f-stop printing tot je tevreden bent met de doortekening in de hooglichten.
Nu je jouw lage #1-filter belichtingstijd hebt gevonden, kunt je nu jouw hoge #5-filter belichtingstijd zoeken.
Je houdt altijd #5-filter als hoogfilter. Het #1-laagfilter is het enige filter dat gaat veranderen.
Hier zullen beide belichtingen op de teststrip elkaar overlappen. Belicht de teststrip met filter #1 op de belichtingstijd die je eerder hebt gevonden, en wijzig de belichtingstijd van filter #5 in stappen van halve stops met f-stop printing bovenop de lage filterbelichting tot je tevreden bent met de doortekening in de schaduwen.
Nu ken je de belichtingstijden van zowel gradatiefilters #1 als #5. Ga nu terug naar het lage #1-filter en pas de belichtingstijd met 1/4 f-stop aan, om te beginnen met een lagere belichtingstijd. Dit komt omdat jouw lage filterbelichtingstijd is veranderd door de toevoeging van filterbelichting van gradatie #5.
Evalueer nu het contrast van jouw afdruk. Is het te grijs en oogt het te dof? Houd er rekening mee dat je niet alleen kijkt of de afdruk details in de hooglichten en schaduwen bevat, maar ook of de middentonen op hun plaats vallen.
De middentonen kunnen worden aangepast door filter #1 aan te passen tussen #1 en #3.5.
Nu de split-grade hoge/lage filterbelichtingstijden bekend zijn, kunt je jouw afdruk maken. Dat betekent dat je nu met verschillende gradatiefilters kunt doordrukken en tegenhouden.
Filters zijn te verkrijgen in een doos met gradatie #00 tot gradatie #5.
Om te beginnen moet je begrijpen dat een hoge #5-gradatiefilter de belichting van een laag #1-gradatiefilter beïnvloed en omgekeerd. Het is een misvatting dat een #5-gradatiefilter geen invloed heeft op de hooglichten en dat een #1-gradatiefilter geen invloed heeft op de schaduwen.
Kies op jouw eerste teststrip een gebied van de afbeelding dat de middentonen vertegenwoordigt.
Begin met gradatiefilter #1 als laagfilter. Probeer het gebruik van gradatiefilter #0 te vermijden, omdat je daarmee nergens in jouw afdruk heldere witte tinten krijgt. Maak een teststrip met gradatie #1-filter in stappen van een halve stop met behulp van f-stop printing tot je tevreden bent met de doortekening in de hooglichten.
Nu je jouw lage #1-filter belichtingstijd hebt gevonden, kunt je nu jouw hoge #5-filter belichtingstijd zoeken.
Je houdt altijd #5-filter als hoogfilter. Het #1-laagfilter is het enige filter dat gaat veranderen.
Hier zullen beide belichtingen op de teststrip elkaar overlappen. Belicht de teststrip met filter #1 op de belichtingstijd die je eerder hebt gevonden, en wijzig de belichtingstijd van filter #5 in stappen van halve stops met f-stop printing bovenop de lage filterbelichting tot je tevreden bent met de doortekening in de schaduwen.
Nu ken je de belichtingstijden van zowel gradatiefilters #1 als #5. Ga nu terug naar het lage #1-filter en pas de belichtingstijd met 1/4 f-stop aan, om te beginnen met een lagere belichtingstijd. Dit komt omdat jouw lage filterbelichtingstijd is veranderd door de toevoeging van filterbelichting van gradatie #5.
Evalueer nu het contrast van jouw afdruk. Is het te grijs en oogt het te dof? Houd er rekening mee dat je niet alleen kijkt of de afdruk details in de hooglichten en schaduwen bevat, maar ook of de middentonen op hun plaats vallen.
De middentonen kunnen worden aangepast door filter #1 aan te passen tussen #1 en #3.5.
Nu de split-grade hoge/lage filterbelichtingstijden bekend zijn, kunt je jouw afdruk maken. Dat betekent dat je nu met verschillende gradatiefilters kunt doordrukken en tegenhouden.